Tytuł innowacji: ,,Trójka kulturka'' - Program innowacji pedagogicznej w ramach zajęć kółka teatralnego prowadzonego w języku angielskim.
Autorzy: Magdalena Bytnar, Paweł Kulczycki, Piotr Rosół, Edyta Stachowicz, Joanna Falger – nauczyciele SP nr 3 w Łańcucie.
Rodzaj innowacji: metodyczno-organizacyjna.
Uzasadnienie realizacji innowacji: potrzeba zorganizowania zajęć umożliwiających uczniom praktyczny sposób posługiwania się językiem angielskim oraz rozwijających pasje aktorskie, teatralne oraz muzyczne.
Cel ogólny innowacji:
- rozwijanie zainteresowań związanych z językiem angielskim poprzez utrwalanie i wzbogacanie słownictwa oraz struktur gramatycznych z zakresu znajomości języka angielskiego, a tym samym podniesienie poziomu kompetencji językowych;
- uczestnictwo w konkursach recytatorskich, w przeglądach teatrzyków w języku angielskim, prezentowanie zdobytych umiejętności poprzez udział w kulturalnym życiu szkoły; Cele szczegółowe innowacji:
- kształtowanie wrażliwości na sztukę teatralną;
- rozwijanie zainteresowań teatrem;
- poznanie zasad funkcjonowania teatru;
- rozwijanie wyobraźni oraz samodzielności ruchowej i językowej;
- umacnianie wiary we własne siły i możliwości językowe;
- przygotowywanie do odbioru i prezentowania sztuki;
- nauka dykcji, ruchu i gestu scenicznego oraz uzewnętrzniania emocji;
- podniesienie motywacji do nauki języka angielskiego poprzez zaangażowanie emocjonalne i intelektualne dzieci;
- nauka współdziałania w grupie podczas wykonywania zadań aktorskich;
- kształtowanie świadomej dyscypliny, poczucia odpowiedzialności indywidualnej i zbiorowej;
- kształtowanie pozytywnego stosunku do nauki języka obcego poprzez zabawę w teatr;
- przygotowanie do użycia poznanego słownictwa oraz struktur językowych w realnych sytuacjach;
- nabywanie swobody w prowadzeniu dialogów i odgrywaniu scenek;
- poznawanie pozawerbalnego sposobu komunikowania się;
- dążenie do przełamania tzw. bariery językowej podczas wypowiedzi;
- kształtowania w uczniach otwartości i ciekawości wobec innych kultur;
- kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy uczniów.
Uczniowie objęci innowacją: chętni uczniowie uczęszczający na zajęcia „Kółka teatralnego”.
Czas realizacji innowacji: październik 2017 r.- czerwiec 2020 r.
Założone do uzyskania efekty: - zna tradycje i zwyczaje innych krajów;
- zna i stosuje zasady prawidłowej wymowy i intonacji, właściwie operuje głosem;
- umie zastosować poznane konstrukcje językowe;
- potrafi pracować w zespole, a równocześnie ma poczucie odpowiedzialności za własne czyny;
- jest aktywny, kreatywny, otwarty na nowe doświadczenia kulturowe;
- wykazuje zainteresowanie teatrem, z radością podejmuje twórcze działania;
- zna teksty piosenek, wierszyków, zwrotów wykorzystywanych podczas przedstawień;
- wykazuje gotowość do udziału w różnych konkursach, imprezach, przeglądach i spotkaniach o charakterze teatralnym, tanecznym, muzycznym, bierze aktywny udział w życiu szkoły;
- ma poczucie własnej wartości, radzi sobie z tremą i nieśmiałością;
- uczestniczy w projektowaniu i wykonywaniu scenografii, potrzebnych rekwizytów, a nawet kostiumów;
- umie wykonać zaproszenie na premierę przygotowywanego przedstawienia dla widzów;
- potrafi projektować i wykonywać plakaty teatralne do wystawianych sztuk teatralnych.
Opis planowanych działań: METODY PRACY: drama, pantomima, układanie dialogów, tworzenie prac plastycznych, stroi do przedstawień, dyskusja, zabawy rozwijające zmysły, wyobraźnię, fantazję, refleks, taniec, śpiew, ruch twórczy. FORMY PRACY: indywidualna, grupowa, zespołowa.
Powyższe metody i formy maję pozwolić uczniom w sposób ciekawy zdobyć wiadomości i umiejętności. Materiały dydaktyczne: W celu realizacji programu niezbędne będą następujące pomoce: scenariusze przedstawień w języku angielskim, pomoce wizualne – obrazki, rekwizyty, nożyczki, kredki, papier kolorowy, karton, bloki rysunkowe, płyty z piosenkami, kamera.
Ewaluacja: Ewaluacja odbywać się będzie przez:
- widoczne dokonania edukacyjne (osiągnięcia, sukcesy, porażki);
- obserwacje postępów dzieci na zajęciach oraz podczas przygotowywanych przez nie przedstawień;
- odgrywanie powierzonych ról w przedstawieniach;
- rozmowy z rodzicami i uczniami;
- sprawozdania.